Advance Review: Twomorrows ’American Comic Book Chronicles: The 1960s (1960-1964)

Dit bericht is ingediend onder:

HOOPPAGINA HOOGTEKENINGEN,
Interviews en kolommen

American Comic Book Chronicles: The 1960s (1960-1964)

Door KC Carlson

Je denkt misschien dat je de geschiedenis van stripboeken in Amerika kent, maar ik kan vrijwel garanderen dat je het niet allemaal weet. Waarom kan ik dat zeggen? Ik heb zojuist een ontwikkelingskopie gelezen van het American Comic Book Chronicles: The 1960s (1960-1964), een hardcover geschiedenis van 224 pagina’s van dat decennium gepubliceerd door Twomorrow De verduidelijking van de eerdere geschiedenis die op zijn best troebel was. Ik ken een veel dingen, dus als ik dingen vond die ik nog niet eerder wist, wed ik dat jij dat ook zult doen.

Het boek werd nauwgezet onderzocht en geschreven door John Wells, die al enkele decennia gegevens verzamelt over in wezen alles over stripboeken en strips. Hij heeft het onderzoek gedeeld met verschillende stripprofessionals, achter de schermen, voordat hij nu openbaar wordt met wat hij weet. Dus ik waarschuw je, de dam staat op het punt te barsten en je kunt beter de overstromingsverzekering hebben die dit boek biedt! Elk van de vijf lange hoofdstukken omvat gemakkelijk meer dan honderd verschillende titels, personages en makers. Leer Oddball Trivia over al je favoriete personages – evenals honderden waar je waarschijnlijk nog nooit van hebt gehoord! (Mark Waid uitgezonderd.)

Het gaat niet alleen om Atlas/Marvel en DC. Dit volume omvat ook de geweldige en onderschatte strips van Dell/Gold Key, Charlton, Archie, Harvey, ACG, Warren en misschien zelfs een paar waar je nog nooit van hebt gehoord.

DE TIJD GAAT MAAR DOOR!

Sgt. Fury en zijn grommende commando’s #1

Elk hoofdstuk bevat een tijdlijn, met niet alleen grote stripboeken, maar ook hun context, met nieuws over de hoogtepunten van de wereld en de grote popcultuur. Wist je bijvoorbeeld dat Marvel’s Sgt. Fury en zijn Growling Commandos #1 werden in februari 1963 gepubliceerd rond dezelfde tijd als The Feminine Mystique van Betty Friedan? (Beide moeten op de boekenplank van elke goede fanboy staan.) Ook, zowel opmerkelijke Spider-Man #1 als zij is Josie #1 (later Josie en de Pussycats) voor het eerst in december 1962 te koop. Ik denk niet … nog een: op 26 maart 1964 vernieuwden Julius Schwartz, Carmine Infantino en John Broome Batman en begonnen het proces waarmee DC Comics creatief controle over het personage van Bob Kane namen. De volgende dag, in Alaska, was er een aardbeving van 9,2 magnitude – de grootste in Noord -Amerika en de tweede grootste op aarde. Waar was Bob Kane op 27 maart 1964?

Actie Comics #309

Het vlees en de aardappelen van het boek zijn de diepgaande hoofdstukken die elk afzonderlijk jaar vormen. Wells wikkelt meesterlijk de komische geschiedenis van het hele jaar van evenement tot evenement, uitgever van uitgever. Wells kiest bijvoorbeeld de eerste verkoop van Sergio Aragonés naar Mad to Open 1963, gevolgd door schilder Roy Lichtenstein die geen impact heeft op de kunstwereld, maar ook op de portefeuilles van andere kunstenaar. Die periode sluit af met een aangrijpende en fascinerende kijk op hoe de catastrofe van JFK’s moord de stripindustrie beïnvloedde, evenals de geheime geschiedenis achter een slecht getimede JFK-uiterlijk in Action Comics.

Terugwinnen en reclarerend

Fantastic Four #1

Wat me veel fascineert over het Amerikaanse stripboek Chronicles: The 1960s (1960-1964) is de bevredigende toon. Wells stapelt zich echt op de geschiedenis, maar heb je op geen enkel moment het gevoel dat je een droge geschiedenisboek leest. Deze versie is gevuld met nieuwe nuances op oude verhalen. Een goed voorbeeld: vrijwel iedereen heeft minstens één account gelezen over hoe de creatie van de prachtige vier is voortgekomen uit een golfspel tussen Marvel (Atlas, eigenlijk) en DC -leidinggevenden of van Stan Lee’s wens om iets anders te schrijven dan het onbeperkte monster en westerse verhalen die hij al jaren heeft opgebouwd. Welnu, John Wells heeft waarschijnlijk al die verslagen gelezen, en hij heeft mogelijk de definitieve versie gedistilleerd – niet vergeten Jack Kirby in de vergelijking op te nemen. Het is ook best leuk om te zien dat Kirby overal opduikt – niet alleen het doen van Marvel’s Monster Books – in de vroege jaren zestig. En Wells heeft mogelijk ook enkele oude mysteries opgelost (zoals de toevalligheden tussen de timing en overeenkomsten van Marvel’s X-Men en DC’s Doom Patrol’s schurkachtige broederschappen van het kwaad).

Ramona Fradon. Foto door Roger Ash.

Een ander cruciaal aspect is het griezelige vermogen van Wells om al deze fantastisch opgevatte geschiedenis op een menselijk niveau te presenteren, zich concentreren op de makers wier verbeeldingen wild mochten lopen. Wells blinkt uit in het vertellen van de verhalen van beide supersterren (Lee en Kirby) en de typisch onbezongen (Ramona Fradon, Bob Bolling, Russ Manning).

Mijn favoriete onderdelen van dit boek omvatten het leren van details van dingen waar ik een beetje over wist (zoals de splitsing tussen Powerhouse Licensed Publishers Dell en Gold Key), die wegkwam met een beter begrip van wat daar precies is gebeurd, verteld in een gemakkelijk te begrijpenmanier.

Ze is Josie #1

Ja, er is veel over Superman en Spider-Man en Batman en de Avengers en de Justice League. Er is ook veel over Space Family Robinson, en Metamorpho, en Herbie, en Ant-Man, en Josie, en Uncle Creepy en Sad Sack, en veel van elk ander personage dat op een gegeven moment cruciaal was voor iemand. Dat is de echte reden waarom dit boek zo cruciaal is – omdat alles erin cruciaal zal zijn voor iemand vandaag, morgen en op een bepaald moment in een gekke onmogelijke toekomst. Dat is een geschiedenisboek!

The American Comic Book Chronicles: The 1960s (1960-1964) is de eerste in een serie met meerdere volumes. Het plan is om uiteindelijk tot vandaag tot vandaag de stripgeschiedenis van stripboeken te behandelen. Kijk in 2013 voor 1965-1969, ook door John Wells, evenals delen op de jaren 1970 en 1980.

KC Carlson: Dit schrijven in Virginia. Het zien in “print” in Wisconsin. Het is magie, ik vertel het!

Aankoop

Klassieke stripcovers uit de Grand Comics -database.