Batman: The Dark Knight Returns, Part 1 (Blu-Ray Review)

We maken kennis met Bad-Ass Old Bruce Wayne terwijl hij een Formule 1-racer door de stadsstraten van Gotham rijdt. Ik werd herinnerd aan Paul Newman, de prachtige Silver Fox-acteur die ook bekend staat om racewagens, maar ik weet niet zeker of jongere kijkers de referentie zullen krijgen. Omdat de race echter de “Newman -eliminatie” wordt genoemd, ben ik mogelijk niet de enige.

Dat leidde ertoe dat ik me afvroeg wie het beoogde publiek was voor deze originele animatiefilm. Degenen die het verhaal van Batman kennen: The Dark Knight Returns – die inmiddels veel striplezers omvat – zullen het traag vinden, omdat elementen worden erkend dat ze al bekend zijn. Degenen die dat niet doen, zullen zich afvragen waarom Batman oud is en er is een meisje Robin. Mogelijk is het “iemand die veel meer Batman -verhalen op film wil, dus ze hoeven geen strips te lezen.” Hoewel iemand er nu over zou komen, zou dit zich waarschijnlijk afvragen waarom dit Batman -verhaal vol zit met zo talloze clichés, items die in de 30 jaar gemeenschappelijk zijn geworden omdat het verhaal oorspronkelijk werd verteld.

Maar nogmaals, omdat dit deel van de film is “oude mannen zijn nog steeds stoer”, misschien is het publiek de mensen die de strip lezen wanneer en graag horen dat de ouderen nog steeds het centrum van het universum kunnen zijn. De regisseur, tijdens de promotie voor deel 2 (zie speciale functies hieronder), vermeldt hoe dit verhaal het beste verzoek van de fans was om geanimeerd te zien, dus misschien veel meer mensen willen het dan ik weet, en ik ‘ m gewoon geen deel uitmaken van die groep.

Visueel ziet de vrouwelijke verslaggever eruit alsof Frank Miller haar heeft getrokken – de andere personages, niet zo veel. Ze zijn opnieuw ontworpen en veel gebruikelijker gemaakt om in animatie te werken. De stem van Peter Weller is fantastisch om te horen, en het verbeterde het personage in plaats van ervan af te leiden. David Selby is ook fantastisch als commissaris Gordon. Aan de andere kant dacht ik niet dat de stem van Michael McKean helemaal overeenkwam met de visuals voor Dr. Bartholomew Wolper. (Credit Note: Bruce Timm speelt Thomas Wayne, Batman’s Daddy, die poëtisch is, omdat hij verantwoordelijk is voor de animatie -renaissance van het personage.)

De plot is hoe Batman terugkeert van pensionering om een zogenaamd genezende Harvey Dent en een gemuteerde bende (die er uit de jaren 80 uitziet, met de puntige haar en de Star Trek Geordi -bril). Het probleem met een verhaal over hoe “dingen nu anders zijn” is dat we allemaal hebben gehoord dat zoveel, vele keren in ons entertainment, en onze verhalen nu vol waakzame zijn. Niemand van ons gelooft dat de overheid of de politie er meer is om ons te helpen, dus dit verhaal voelt heel vertrouwd aan. Heck, voor veel komische lezers, is het, zoals de industrie erover heeft gevoed en wat hij al tientallen jaren heeft geïnspireerd. De bits die iedereen herinnert, met Superman en de Joker, zullen volgend jaar in deel 2 verschijnen.

Hoewel ik teleurgesteld was dat de stijl niet veel meer volgde die Miller’s volgde, zag dit er echt cool uit op mijn HD-tv met groot scherm. De animatie was soepel en gemakkelijk om te verdwalen, als een wereld op zichzelf. Het verhaal was echter niet zo diep, zonder de betekenisvolle bijschriften die interne monoloog aanboden, die veel stemming en sfeer aan de printversie toevoegden.

De dingen die het verhaal visueel dynamisch en onderscheidend op de gedrukte pagina maakten, zijn helaas verloren gegaan in de noodzaak om de afbeeldingen te laten bewegen. De ontwikkelingen van Miller bij het gebruik van bijvoorbeeld de tv-schermen met pratende kop, omvatten de paginalay-out als geheel, met het overlappende kunstwerk. Hier is elke afbeelding volledig scherm, dus het vertellen van verhalen is veel eenvoudiger. Het parallellisme van meerdere dingen die in één keer gebeurt, is verloren, wat Dark Knight geeft, keert terug een beetje een stomig gevoel.

Aan de andere kant moest het in de andere films passen. Dit had de eerste geanimeerde Batman -film moeten zijn, niet de 15e in de DCU -serie, maar ze hadden het succes van die anderen nodig om deze te bereiken. 15 minuten na de film van uur en vijftien minuten was er echter niet veel opwindend om naar te kijken. Er zijn natuurlijk knikken naar klassieke panelen, evenals hommages voor sfeervolle filmopnames, maar het blaast de anders platte verhalen niet aanzienlijk op.

Naar mijn mening was het verhaal van Miller op zichzelf nooit geweldig – het was de manier waarop hij het vertelde, duidelijk voor strips en destijds extreem fris, waardoor de Dark Knight een moderne klassieker terugkeerde. Hij ontwikkelde een nieuwe verhalentaal, een taal die we nu als vanzelfsprekend beschouwen. Dat is hier verloren gegaan in de animatie. Ik denk dat ze iets als visueel belangrijk hadden kunnen doen, maar het zou veel meer geld en een veel artistiek georiënteerd ontwikkelingsteam hebben nodig, en ik vermoed dat Warner tegenwoordig niet op zoek was naar dat soort project.

Aan de andere kant heeft Warner een probleem bij het selecteren van materiaal. Ze moeten de bekendste verhalen doen bij aankoop om de verkoop en aandacht te krijgen die ze nodig hebben om de projecten succesvol te maken. Ze hebben ook zelfstandige verhalen nodig die zoiets als een conclusie hebben, die nog steeds zeldzaam zijn. Origineel werk is veel meernull